Jom Kenal Dengan Vitamin E

Assalamulaikum everyone!

APAKAH VITAMIN E?

Vitamin E adalah:

  • Antioksidan larut lemak yang kuat yang membantu melindungi membran sel daripada kerosakan radikal bebas. Dan, dengan pengoksidaan LDL dapat mengelakkan kolesterol.
  • Vitamin E merangkumi sekumpulan 8 sebatian yang dikenali sebagai tocopherols dan tokotrienol. Ia terdiri daripada kompleks vitamin kerana ia ditemui dalam alam semula jadi.

MENGAPA VITAMIN E PERLU?

  • Vitamin E diperlukan untuk penyenggaraan struktur dan fungsi tulang, jantung, dan otot.
  • Ia juga membantu dalam pembentukan sel-sel darah merah.
  • Membantu mengekalkan vitamin A dan K, besi dan selenium.
  • Ia mungkin mempunyai kesan positif ke atas kesihatan imun, melindungi daripada kerosakan oksidatif yang boleh membawa kepada penyakit jantung.
  • Ada kesan pencegahan terhadap kanser, membantu gejala melegakan penyakit Alzheimer, dan boleh membantu mencegah kerosakan berkaitan dengan diabetes, terutama kepada mata.

BERAPA BANYAK, DAN APA JENIS, ADAKAH DIPERLUKAN OLEH ORANG DEWASA?

Menurut Institut Kesihatan Kebangsaan (NIH), Amerika Syarikat Disyorkan Harian (RDA) untuk:

  • Orang dewasa yang lebih tua daripada 14 tahun adalah 15mg (atau 22.5 IU)
  • Wanita hamil mana-mana umur mendapat 15mg (atau 22.5 IU)
  • Wanita menyusukan mana-mana umur mengambil 19mg (atau 28.5 IU)

Dr. Weil turut menyokong bahawa Vitamin E menyediakan dos harian minimum 80mg seluruh kompleks, termasuk tocopherols bercampur dan tokotrienol campuran.

Pastikan badan dibekalkan dengan sekurang-kurangnya 10mg tokotrienol. Jika tidak dapat jumlah tersebut dalam diet seharian, cari produk dengan tocopherols bercampur secara semula jadi (400 – 800 IU setiap hari). Elakkan di-alpha-tokoferol bentuk sintetik.

Vitamin E Shaklee FatinVita-E Complex

120 kapsul

RM149

BERAPAKAH KANAK-KANAK PERLUKAN?

RDA dan Pengambilan Mencukupi (AI) NIH:

  • Kanak-kanak 1-3 tahun, 6mg / hari (9 IU / hari)
  • Kanak-kanak 4-8 tahun, 7mg / hari (10.5 IU / hari)
  • Kanak-kanak 9-13 tahun, 11mg / hari (16.5 IU / hari)

BAGAIMANA ANDA MENDAPAT CUKUP VITAMIN E DARIPADA MAKANAN?

Sumber makanan yang baik Vitamin E termasuk minyak sayuran, avocado, bayam, biji bunga matahari, germa gandum, kacang dan bijirin penuh. 

ADAKAH TERDAPAT APA-APA PERTIMBANGAN KHAS LAIN?

  • Kerana vitamin E adalah larut lemak, ia terbaik diserap selepas ambil dengan makanan yang mengandungi lemak.
  • Vitamin E kehilangan keberkesanannya apabila terdedah kepada udara, haba dan cahaya. Jadi simpan di tempat sejuk yang gelap.
  • Orang yang mengambil antikoagulan (pencair darah atau aspirin) perlu mengambil makanan tambahan vitamin E hanya di bawah pengawasan doktor.
  • Kesan-kesan buruk juga boleh berlaku apabila mengambil vitamin E dan ubat-ubatan kemoterapi, atau minyak mineral.
  • Vitamin E boleh diubah penyerapan apabila mengambil farmaseutikal Cholestyramine, Colestipol dan Orlistat.

Dikemaskini oleh: Andrew Weil, MD dan Brian Becker, MD, pada 29 Oktober, 2013.

Dapatkan info lanjut tentang Vita-E Complex –> KLIK SINI

Harga

Harga untuk sebotol Vitamin E yang mengandungi 120 biji, untuk kegunaan 4 bulan, hanya RM149 termasuk cara makan eksklusif 😀

Oops, cara makan istimewa hanya untuk yang beli dari saya 🙂

Saya Nak Dapatkan Vitamin E Shaklee!

Nak diskaun?
Boleh, no problem.
Tapi kena join jadi ahli dulu lah. Yuran jadi ahli hanya RM75.
Atau beli 6 botol FREE 1 botol Vitamin E untuk keahlian percuma sempena Promo Jun 2014 sahaja!
Anda akan terus dapat menikmati harga ahli dan point terus masuk bawah ID anda 😀
Nak order sekarang?
Hubungi saya:
Fatin Hamizah | SMS/Whatsapp: 012 – 283 1538 | Shaklee ID: 888106
Saya adalah wakil Sah Shaklee anda untuk penghantaran serata Malaysia. Pilihan COD di area Uptown Damansara, Bandar Utama, Mutiara Damansara, Damansara Perdana, TTDI, Bangsar, Sri Damansara, Damansara Damai, Universiti Malaya, Ampang.

Cara Order

 

  Daftar Ahli Shaklee sekarang

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s